אותיות א ב וסימני הניקוד - צורה צבע וצליל

במערכת הכלים קל ניקוד אותיות הא-ב מצטרפות לניקוד


​​​​​​​האות מצטרפת לסימן הניקוד

בלימוד הקריאה הרגיל, לומדים את שם האות, את צליל האות ובשלבים מנקדים את האות ומשמיעים את צליל האות המנוקדת (צירוף)
השלבים הם כך לכאורה - האות ל כדוגמה:
שם האות: ל – למד
צליל האות: ללללל
האות המנוקדת: לָ (צירוף)
בצורה צבע וצליל האות מופיעה בתוך בית מחומש  (תמונה) – למנוע טעויות של תצוגת האות על צידה או הפוכה.
מחזיקים באות, משמיעים את שם האות.  אות א

מניחים את האות על לוח צבעוני מנוקד ומשמיעים את הצירוף שהתקבל. א בקמץ
מרכיבים מילה / מילים  :   מילה אני                

אות שלא תופיע על לוח צבעוני תיהגה על פי צלילה (אות המנוקדת בשווא תהא התייחסות דומה*)
אם באמצע מילה או בסוף מילה ללא ניקוד.
באופן שכזה מקילים את לימוד הקריאה כאשר הצירופים מקבלים משמעות כמעט הברתית ואותיות בשווא או בסוף מילה נשמעים בצלילי האותיות.
כדאי שאת צלילי האותיות נלמד במקביל למילים הנלמדות
בחירת המילים בשלב ראשון כדאית עם הברה אחת או שתיים, ולסייע בקריאתם ע"י תמונה נלווית. מילים מוכרות מאוד אפשר גם ללא תמונה.דוגמאות מילים
יוצא איפה כי האות היא זו המצטרפת לניקוד ונשמעת ע,פ הניקוד המוצע.
כידוע צורה צבע וצליל אימצה חמש צורות צבעוניות מנוקדות הכוללות בתוכן את סימני הניקוד הנפוצים ביותר.
(המחשה ויזואלית) האות א לדוגמה מונחת על הקמץ הנחת האות א
ריבוע אדום : קמץ, חטף, חטף פתח. בפועל האות מונחת על הצורות הצבעוניות
האות א
א בשלוש תנועות
הצורה הצבעונית המנוקדת זהה לשלושה סימני ניקוד שונים, אך האות א המונחת עליהם נשמעים בצליל זהה. קל לפענח וקל לזכור, כמובן בשלבים מתקדמים מסירים את הצורות הצבעוניות ונשארים עם סימני הניקוד בלבד, ראשית הקריאה לילדים הופכת להיות מעין משחקית ומשרה ביטחון.

יצויין שמערכת הכלים של קל ניקוד, לוחות הצורות הצבעוניות כמו גם האותיות מופיעות בשני גדלים כמו כן לוחות סימני הניקוד בלבד.

השווא:
שווא נע- אות מנוקדת בשווא בראש מילה תיהגה כמו הצירה והסגול (בדרך כלל).
שווא נח- אות המנוקדת בשווא באמצע מילה או בסוף מילה ללא ניקוד תיהגה בצליל האות.
 
0
דף הבית