טיפים לקריאה לפני או אחרי כיתה א'

ילדכם עדיין מתקשים בלימוד הקריאה?


קלות וביטחון בהליך הראשוני של הקריאה

​​​​​​​
לימוד הקריאה כדאי ומומלץ לעסוק בו עוד בגיל הרך, כמובן בדרך משחקית ולא בשיטתיות מרגיזה. מומלץ היחשף לאותיות הא-ב, בכל הזדמנות מתאימה לקרוא לכל אות בשמה (אות אחת או שתיים). כמו כן, ובמקביל, מומלץ להיחשף לאותיות בסימני הניקוד (צירופים), להשמיע כל אות מנוקדת בקול.
להתאים צירוף פותח או אות פותחת למילה בעלת משמעות.

​​​​​​​במערכת הכלים של צורה צבע וצליל (קל ניקוד, כרטיסיות ועוד), האותיות הן גדולות, כל אות מודפסת בתוך "בית" כך שההיחשפות לאות תהא נכונה במבנה צורת האות ולא לצד או הפוכה. כמו כן הצבת האות על הצורה הצבעונית המנוקדת.

נזכיר כי במסורת הישנה לימדו גם לימדו ילדים לקרוא  - וידועה לכל שיטת ה"חדר" בקהילות שונות. 


כדי לקרוא אות מנוקדת (צירוף) מניחים את האות על אחד מהלוחות הצבעוניים המנוקדים ופשוט משמיעים את הצירוף המתקבל. (ראה דוגמה בתמונה)
בכל הזדמנות ניתן להמשיך ללמוד צירופים שונים. בין יתר האותיות והתנועות.
האותיות והלוחות הצבעוניים משרים אוירת משחק וביטחון -דרך קלה ויצירתית לפענוח צופן הניקוד.
דוגמה: מניחים את האות א (המודפסת בתוך צורת בית), על צורה צבעונית מנוקדת ומשמיעים את הצירוף שהתקבל. 
האות א בתנועה

אותיות או תנועות (צירופים)  


נהוג ללמוד ראשית את שמות האותיות, אין ספק בחשיבות ידיעת שמות האותיות ו/או הכרת צלילי אותיות, יחד עם זאת ראשית הקריאה מכילה מילים מנוקדות שבתוכן אותיות בתנועות וצלילי אותיות, אשר על כן, מומלץ להתמקד יותר בזיהוי וקריאת הצירופים שהם הם המרכיבים מילים ולקרוא אותם יותר מאשר ההתמקדות בשמות האותיות.

 צלילי האותיות נלמדים בהדרגה בהופעת האותיות והאותיות הסופיות בתוך המילים הנלמדות, אם בהופעת האות כשווא נח (ובשפת זמננו גם לעיתים בשווא נע) ואם בהופעת האותיות כאותיות סופיות.

לדוגמה: אם נרכיב את המילה   אלף       א        ל        ף     כי אז נלמד את צליל האות ף 
                        וליתר דיוק                אָ (צירוף)   לֶ (צירוף)    ף  (צליל)     (ראה צילום)                                                     
  דוגמה נוספת:    המילה דגל           דֶ (צירוף)    גֶ (צירוף)     ל (צליל)
כדאי להתחיל ללמוד אותיות וצירופים של שם הילד/ה, מילים קלות ומוכרות וכן הלאה
(דני, נועה, תמר, אבא, אמא, אֲנִי, כפית, מרק וכד').
קריאת צירופים שונים תוך פענוח צופן הניקוד מאפשרים הרכבת מילים ביתר קלות.
פירוק המילה אלף
כיתוב המילה אני

 סיכום - טיפים בקצרה

  • לימוד האותיות בתנועות (צירופים)- זיהוי הצליל/צירוף רצוי יותר משם האות ו/או שם סימן הניקוד.
  • חיבור צירופים למלים מוכרות ובעלות משמעות (כדאי להסתייע בתמונות).
  • מומלץ להרכיב את שם הילד/ה, שמות של בני משפחה ועוד.
  • להשתדל להתמקד כל פעם על צירוף או צמד צירופים ספציפי (אָ ואִי, אוׁ ואוּ, ועוד).
  • חשוב - להשמיע ולשמוע את הנלמד.
  • לילדי כיתות א' – כל שינון ילווה בכתיבת המלים וניקודן. ניתן להסתייע בסרטונים ללימוד האותיות (כל אות בנפרד) ואופן כתיבתם - לחץ כאן.
לאחר שלומדים את התנועות הבודדות, מצרפים אותן למילים ואת המילים למשפטים. ההתקדמות, בשלבים ובהדרגה, מביאה בסופו של דבר את הלומד לקריאה רציפה, מהנה וקלה של הכתוב.
יתרונה של צורה צבע וצליל מתבטא הן במהירות רכישת הקריאה והן ברמתה וברהיטותה.
מערכת הכלים קל ניקוד שבערכת לימוד הקריאה, מכילה אותיות הא-ב מודפסות דו צדדי (כגון האות בּ דגושה מצד אחד ו- ב רפוייה מצד שני) כמו גם הצורות הצבעוניות (כגון קובוץ   ֻ מצד אחד ושורוק וּ  מצד שני) וכן הלאה ועוד.

הכלים ללימוד הקריאה קל ניקוד
 
0
דף הבית