לימוד קריאה בגיל הרך
האם נכון ללמד ילדים לקרוא לפני כניסתם לכיתה א' ?
לימוד קריאה לפני כיתה א
בעידן המודרני, שאלת לימוד הקריאה העברית בגיל הרך חוזרת על עצמה כל פעם מחדש. האם זה נכון ללמד ילדים לקרוא את ראשית הקריאה לפני כניסתם לכיתה א', או שמא הילדים צעירים מידי ויש לדחות זאת עד לכניסתם לבית הספר?
אין ממש מקום לקבוע אודות רגישות ובשלות ללימוד קריאה. מה שהיה נכון לילדי הגולה נכון גם לילדי ישראל, שם עוד מגיל 3 מתחילים ללמד אותם את רזי הקריאה, התפתחותם לא נפגעת, ההיפך, ילדים אלה הופכים ליודעי שפה, ליודעי קריאה מדויקת ונכונה.

לימוד בדרך חוויתית
המעבר לכיתה א' לא עושה את הילד גדול יותר לעמוד במשימות נדרשות מאשר שנה או שנתיים לפני, בכיתה א' כבר לא שואלים את השאלה על רגישות ובשלות. עתה, אם הילד לא יעמוד בקצב הכיתה הוא עלול להיות מקוטלג בעיניו ובעיני חבריו כמתקשה וכנזקק לסיוע חיצוני. זהו מצב לא נוח העלול שיתגלגל ככדור שלג שלילי הן לילד והן לחברה.
בעידננו כדאי שהילד לא יזדקק לסיוע ועזרה כאשר הוא גדל אך בשנה אחת, (מגן חובה לכיתה א). ה"משחק" בלימוד קריאה רק תועיל ותחסיר ממנו את הסיכוי השלילי שאולי הקריאה תהפוך עבורו לקשה. בגיל צעיר אפשר עוד לעמוד על מכשוליו במידה ויש ולהתמקד על התיקונים. והכל ברוח נעימה ומשחקית.
כמה דקות בכל יום
הורים לילדים קובעים חוקים משלהם, עת לישון, עת לאכול עת ללכת לגן, עת לשחק ועוד ועוד, אפשר להוסיף גם כמה דקות של עת ללמוד קריאה (משחקי קריאה), אין הכנה טובה מזו כפי האימרה המפורסמת:
על כן כדאי להקנות את הקריאה באופן משחקי כבר בגיל הרך, ללמוד אות פה ושם אות, פה ושם צירוף, מילה, משפט ועוד.
לשיגיעו הילדים לכיתה א ומעלה, ידיעת הקריאה תסייע להם אוטומטית בכל החומרים הנלמדים - בעברית, חשבון אנגלית וכיו"ב.

יפה שעה אחת קודם
לימוד משחקי של הקניית הקריאה חוסכת מהילדים המגיעים לכיתה א' את כל המורכבויות המשמעתיות של דרישת העצמאות הנדרשת מהם לנהל את עניינהם כילדים גדולים (והילדים עדיין רכים...) לעמוד מול סמכות המורה, של שיעורים מובנים ועוד.
ידיעת הקריאה תחסוך מהם את החשש לחוסר בטחון עצמי מול אלה שבכל זאת דאגו קודם לכן את הקריאה ויודעים לקרוא.
והעיקר, הילדים כרצונם יוכל גם להנות מקריאת ספרי ילדים, ויש הרבה כאלה.
בהצלחה !