קל ניקוד - פענוח הניקוד ולימוד קריאה

"הלימוד הטוב ביותר נעשה תוך כדי משחק" (אפלטון)

קל ניקוד - פענוח הניקוד ולימוד קריאה
"הלימוד הטוב ביותר נעשה תוך כדי משחק" (אפלטון)
איך לומדים קריאה עם "קל ניקוד" ?  פשוט, מניחים אות על צורה צבעונית מנוקדת, הוגים/קוראים את הצירוף (האות בתנועה),  בהמשך מצרפים צירוף לעוד צירוף , מרכיבים מילה וקוראים, מרכיבים עוד מילה ועוד מילה וכן הלאה. כדאי גם להרכיב את שם הלומד/ת ועוד. לאחר תרגול ושינון מרכיבים מילים ללא התומכים.
קל ניקוד מערכת כלים לימוד קריאה
הפתרון לפענוח קריאת סימני הניקוד -לימוד קריאה קלה ומהנה עם קל ניקוד.
לימוד קריאה ב-קל ניקוד באה להקל  על  הילדים את לימוד צלילי התנועות באמצעות חמש צורות הנדסיות שונות, המשולבות בחמישה צבעים שונים.  זיהוי הצורות והצבעים המושרש היטב כבר בגיל הרך, איננו מצריך לימוד או מאמץ לזיכרון, בשל היותם מוכרים וידידותיים למשתמש. 
ילדים לומדים לקרוא


​​​​​​​קל ניקוד - המחשה יצירתית של צורה צבע וצליל הכוללת מערכת כלים לפענוח סימני הניקוד - האות היא שמצטרפת לניקוד ולא להיפך: הלומד מחזיק באות (כגון א') ומניח אותה על צורה  צבעונית מנוקדת (כגון ריבוע אדום בחטף פתח), קורא את הצירוף המתקבל (אֲ) והלאה, הלומד מחזיק באות נוספת (כגון נ)  ומניח אותה על צורה צבעונית נוספת (כגון עיגול כחול בחיריק מלא) וקורא את הצירוף המתקבל (נִי), מצרפים את שניהם ומקבלים מילה (אֲנִי).. וקוראים. בשלב מתקדם משילים את הצורות הצבעוניות וקוראים בסימני הניקוד בלבד. קל ניקוד מאפשר תחושה מהנה ומשחקית של לימוד קריאה. מתאים במיוחד לגילאי גן חובה, הכנה לכיתה א וכיתה א. קל ניקוד - הפתרון באמצעות מערכת כלים לפענוח ולקריאת סימני הניקוד, ומאליו לקריאה קלה ורציפה של השפה עברית. 
צורה צבע וצליל בא להקל  על התלמיד את לימוד צלילי התנועות באמצעות חמש צורות צבעוניות מנוקדות. זיהוי הצורות והצבעים מושרש היטב כבר בגיל הרך, ידע זה איננו מצריך לימוד בשל היותם ידידותיים ומוכרים מכבר . הצבע והצורה משמשים כסיוע אסוציאטיבי לסימני הניקוד (צליל) על-פי הנוסחה: צורה = צבע = צליל

דרך זו מפתחת את חושיו של הילד, ומאפשרת לו לבחור אינטואיטיבית, במודע או שלא  במודע בין הצורה לצבע או שניהם גם יחד כקוד עזר לסימני הניקוד.

ריכוז קבוצות הניקוד  הבסיסיות לחמש צורות צבעוניות בלבד מקלות את המלאכה    ולימוד הקריאה הבסיסי הופך להיות מהנה ומשעשע. הקלות בלמידה באה לידי ביטוי  גם באופן החזותי-צילומי, ובתרגולי כתיבה שהתלמיד מיישם. עם או ללא צורות  וצבעים.


"...ריכוז קבוצות הניקוד הבסיסיות בחמש צורות צבעוניות בלבד מקל את המלאכה,  ולימוד הקריאה הופך להיות מהנה ומשעשע..." 
מתוך חוזר מנכ"ל  משרד החינוך 

קריאת השם תמר

קל ניקוד
הפעלה והמחשה יצירתית של אותיות וצורות צבעוניות מנוקדות,  להכרת התנועות ולהרכבת מילים ומשפטים קצרים. מאגר אותיות וצורות צבעוניות בגדלים שונים,מודפסים דו-צדדית בצבע ובשחור :  

 מערכת הכלים מכילה שלוש סדרות בגדלים שונים של לוחות / כרטיסיות  - הדפסה דו צדדית:

*  אותיות הא-ב -גדולות- ולוחות/כרטיסיות  צורות צבעוניים מנוקדות,  בגודל 19*19 ס"מ. 
* אותיות הא-ב - בגודל מוקטן-  ולוחות / כרטיסיות צורות צבעוניים מנוקדות בגודל 10*10 ס"מ  להרכבת מילים בצורות הצבעוניות (המנוקדות).
* ולבסוף, (בגודל מוקטן) לוחות/כרטיסיות של סימני הניקוד בלבד (בשחור בלבד), להרבות בהרכבת מילים קלסיות... ועד למשפטים קצרים.
המחשה ללימוד המילים אני קורא
האות א לימוד והמחשה

*  לאחר תרגולים של לימוד התנועות בסיוע ה"תומכים", עוברים בהדרגה, תוך תחושת ביטחון לכרטיסיות המודפסות בשחור להרכבת מילים ומשפטים קצרים בסימני הניקוד בלבד.

צורה צבע וצליל מסייעת בלימוד הצלילים של התנועות והמילים, יחד ולחוד. לאחר שלומדים את התנועות הבודדות, מצרפים אותן למילים ואת המילים למשפטים. ההתקדמות, בשלבים ובהדרגה, מביאה בסופו של דבר את הלומד לקריאה רציפה, מהנה וקלה של הכתוב.

לימוד קריאה בצורה צבע וצליל קל ניקוד

יתרונות:

•   שימוש בכלים ידידותיים ומוכרים אינטואיטיבית אצל הילדים 
•   צמצום לחמישה צלילונים בלבד – פחות עומס על הזיכרון 
•   לימוד חווייתי ומשרה ביטחון 
•   רישום כפול של המילים והמשפטים – עם התומכים ובלעדיהם 
•   מתן מענה הולם לכל הרמות.

איך פועל תהליך הלימוד?
כאמור, פשוט מראים לילד אות בתוך צורה צבעונית מנוקדת ומגיהים אותה בפניו, מבקשים ממנו לחזור מס' פעמים עד שהוא קולט, כגון: א' 

בריבוע אדום תיהגה אָ. ע"י קשירת התנועה למילה בעלת משמעות, הילד קולט ומבין שלפענוח אותיות בתנועות יש קשר למילים בעלות משמעות.
לאחר שהילד מפענח/קורא היטב את הניקוד שבצלילון, עוברים לפענוח הצירופים ללא הצלילון, דהיינו קריאת האות המנוקדת (ללא הצלילון) , מרכיבים מילה או משפט קצר, ובעצם השגנו את המטרה. ניתן להמשיל זאת לילד שמתחיל ללכת-מחזיקים לו ביד לעזור שלא יפול, עד להליכה ללא עזרה.

קל ניקוד קופסא של מערכת כלים
הפנייה לקנה עכשיו
לדף הבית
 
תפריט דף הבית