קוראים מה שמדברים

לימוד קריאה מחוץ לקופסה


לומדים לקרוא את המילים שילדים אומרים

איזה מילים ומשפטים ילדים מכירים ןאומרים כמעט כל יום?
קוראים מה את מה שילדים יודעים לומר, לשמוע, להריח, להרגיש, וכן הלאה,

באופן כללי אי אפשר לפענח טקסט לא מוכר ללא סיוע מתווך. במיוחד כאשר מדובר בילדים בגיל הרך. היתקלות ראשונה של ילדים עם אותיות או מילים לא תקבל משמעות ללא הדרכת ההמלווה שיצביע כי לאות זו או אחרת יש שם, או שרצף אותיות מרכיבות מילה וכד'.


צורה צבע וצליל לגיל הרך

ללימוד הקריאה אופנים רבים, צורה צבע וצליל מציעה להנחיל את הקריאה כבר מגיל צעיר מאוד, כל עוד הליך הקריאה נעשה תוך משחק ושעשוע, מערכת הכלים של "קל ניקוד" מאפשרת זאת בקלות ובהנאה.

כלים אלה משמשים עזרים ידידותיים וחוויתיים לגילאי גן חובה, הכנה לכיתה א ולכיתה א, שמקנים תחושת משחק ללמוד ולהכיר.
בנוסף, ל"קל ניקוד" המשמש בסיס לפענוח צופן הניקוד (בערכת לימוד הקריאה) נלווים כלים תומכים לשכלול הקריאה באמצעות הספר, הכרזה, כרטיסיות ועוד.

מחוץ לקופסא
לכאורה הליך הקריאה בצורה צבע וצליל, הוא מחוץ לקופסא . הצורות הצבעוניות (המנוקדות) תומכות להכיר בקלות את פענוח צופן הניקוד, כאשר האות היא זו המצטרפת לסימן הניקוד (מופיע בתוך הצורה הצבעונית). כל שנשאר הוא להשמיע את הצלילים המתקבלים לילד הרך,  ולאפשר לו להשמיע בחזרה, כמו הד, ודי מהר אפשר להרכיב מילה קלה, להשמיע ולשמוע.

"אין שיטה שמתאימה לכל אחד ואין שיטה המתאימה לכל אחד" (פרופ' גיליס). שלפיכך, מחוץ לקופסא, זה השונה, זה היצירתי, זה שלא הולך עם התלם ולפעמים הוא המצליח, גם כשנדמה שאין יותר סיכוי, וכאן מגיעה ההפתעה - הליך לימוד הקריאה הופך להיות קל , מהנה ומשעשע.
 
הנטייה הרווחת היא ללמד ראשית את שמות אותיות הא-ב.  ככלל ראשוני זה נכון וחשוב, למרות שידיעת שמות האותיות הגם שהיא טובה מסייעת אך מעט לפענוח וקריאה.

הקניית הקריאה העברית לכל הפחות בתחילתה נעשית באמצעות סימני הניקוד השונים, ולהבדיל מהשפה הלועזית (אנגלית, צרפתית וכו') ששם נקבעו חמש אותיות "ניקוד" A.I.E.O.U   הצמודות למילים, בשפה העברית סימני הניקוד הרבים שלעיתים הינם בעלי אותו הצליל (בשפת זמנינו) מופיעים מתחת למילים ו/או לידם.

צורה צבע וצליל, פיתחה שיטה כשכבר בשלבים הראשוניים של פענוח צופן הניקוד באמצעות מערכת הכלים של קל ניקוד, האות היא זו המצטרפת לניקוד, על כן רצוי שהקניית אותיות הא ב תהא קצרה ותיעשה בסמיכות לקריאת אותיות מנוקדות, ומאליו להרכבת מילים.

בין המילים הראשונות שיסייעו לנו לפענח את צופן הניקוד כדאי להרכיב באמצעות קל ניקוד - מילים מוכרות שימושיות לילדים ו/או משפטים קצרים כגון:

קוראים מה שמדברים:  
כן, לא, אני, אבא, אמא, דודה, סבתא, הוא, היא, הם, זה, זו, שלי , שלה.
 אני רוצה, לא רוצה, אני אוהב, אמא טובה, אבא טוב, דודה יקרה, סבתא אוהבת
​​​​​​​בית, שכונה, רחוב, אתמול, מחר, אחר כך,
ולפי חושים:
קוראים מה ששומעים :
שירים, זמר, זמרת, נגן, רעש, גיטרה, כינור  
קוראים מה שאוכלים:
אגס, מלון, בשר, בננה, דייסה, חלב, מעדן, סכריה, מסטיק
אני אוכל אגס, אני לועס מסטיק, אני אוהבת סכריה
קוראים מה שרואים:
תמונה, סרט, מסך, שמש, עצים, אבנים
קוראים מה ששואלים:
למה? מתי? לאן? מי? מה? כמה?
קוראים מה שמרגישים:
טוב, רע, עייף, שמח, עצוב (אהבתי, פחדתי,שמחתי וכד')
קוראים מה שמריחים:
בושם, נענע, פרחים, ורדים
קוראים מה שמתארים:
גבוה, נמוך, גדול, קטן, שמן רזה
קוראים מה שמשחקים:
יש לי משחק יפה. משחק קופסה, לגו
שמות נפוצים של חברים: 
דני, אבי, תמר, עומר, נועם

​​​​​​​לחזור ולהרכיב מילים אלה למשפטים קצרים וארוכים, לגילאי גן חובה כדאי להוסיף כתיבת הטקסט ולנקד אותו. ומכאן הדרך לקריאה רציפה קצרה.   
חלקים מערכת לימוד קריאה
 
0
דף הבית