שאלות ותשובות על לימוד הקריאה בצורה צבע וצליל

הנוסחה הפשוטה לקריאה ראשונה




מה המיוחד בלימוד הקריאה בשיטת "צורה צבע וצליל"? 

במה היא שונה מאמצעי לימוד אחרים?  
ובמה היא טובה?

צורה צבע וצליל ( לגילאי גן חובה / כיתה א ) מביאה נוסחה חדשנית ופשוטה תוך שימוש בצורות צבעוניות - כלים מוכרים מעולמו של הילד המקלים עליו את הליך לימוד הקריאה.

לילדים קל להתחבר לכלים המוכרים להם באופן "טבעי", נדמה שהם משחקים, אך למעשה הם לומדים את פענוח רזי הניקוד ומתחילים לקרוא בקלות ובהנאה תוך תחושת ביטחון.
השוני ביחס לשיטות אחרות הוא עצם העיסוק החדשני בכלים אלה.

ע"פ מחקרים, הקושי העיקרי בראשית הקריאה נובע מאי פענוח סימני הניקוד.
תמונות ילדים כיתה א גן חובה

כיצד נעשה הקשר בין האות לסימן הניקוד?



באמצעי עזר זה,  הצורה הצבעונית כבר מנוקדת, מניחים את האות עליה ומשמיעים את הצירוף שהתקבל. במילים אחרות האות מצטרפת לסימן ניקוד ולא ההיפך .

אמצעי זה משרה ביטחון על הילד, מפתח את חושיו בפן היצירתי של התעסקות בהרכבת צירופים שונים, הגייתם ולבסוף בהרכבת מילים, ומאליו לקריאה.
לימוד האות א בניקוד



איך מתחילים את תהליך הלימוד?



פשוט מחזיקים ומראים לילד אות, קוראים בשם האות, מניחים אותה בתוך צורה צבעונית מנוקדת ומגיהים אותה בפניו, מבקשים ממנו לחזור ולהשמיע מס' פעמים.  כגון:  א' בריבוע אדום תיהגה אָ  (בשלבים ראשוניים להימנע מלציין את שמות הצורות או הצבעים או אף את שמות סימני הניקוד).

משמיעים את הצירוף ( אָ ) ומקשרים את הצירוף מילה מסויימת כגון אָביב וכד'. הילד קולט ומבין שלפענוח אותיות בתנועות יש קשר למילים בעלות משמעות.
מומלץ ללמוד כל פעם שני צירופים שונים.

כדאי להרכיב את  שם הילד עצמו, ל"שחק" עם האותיות המרכיבות את שמו ולשלב את הצלילונים המתאימים.

אותיות א-ב בצורה צבע וצליל

כיצד הילד מבחין בין התנועות השונות?

ההבחנה שיש לילדים בין הצבעים או בין הצורות, מושרשת כאמור, אצל הילדים באופן טבעי. לדוגמא: כאשר ילד מצייר, הוא מחליף צבעים מבלי שנתבקש ע"י גורם חיצוני לעשות כן.

הבחנה זו היא אינטואיטיבית ומנוצלת לטובת ראשית הקריאה, בהבחנה בין הצורות הצבעוניות השונים, ללומד קל לזכור אותם טוב יותר.


את לימוד הקריאה בצורה צבע וצליל ניתן להמשיל 
לילד שמתחיל ללכת - מחזיקים לו ביד לעזור שלא יפול,
עד להליכה ללא עזרה.





מהו השלב שבו קוראים מילים / משפטים מנוקדים
בסימני הניקוד בלבד?

לאחר שהילד מפענח/קורא היטב אותיות בצורות הצבעוניות המנוקדות (צירופים),  מרכיבים מילים קלות, משמיעים ומשננים.

​​​​​​​בשלב יותר מתקדם משילים את הצורות הצבעוניות ומחליפים אותם בסימני הניקוד. 
בשלב מתקדם משילים את הצורות הצבעוניות ומחליפים אותם בסימני הניקוד, ממשיכים בקריאת צירופים או מילים מנוקדות בסימני הניקוד בלבד.

מרכיבים מילה ועוד מילה למשפט קצר, ולמעשה השגנו את המטרה.
אם התלמיד עדיין מתקשה אפשר תמיד לחזור לצורות הצבעוניות המנוקדות
לימוד קריאת השם תמר
לימוד קריאת המילים אני קורא

אם התלמיד עדיין מתקשה אפשר תמיד לחזור לצורות הצבעוניות המנוקדות

לאילו גילאים מתאימה צורה צבע וצליל?


לגילאי גן חובה וכיתה א, ו/או אפילו למבוגרים שרוצים להרגיש קצת ילדים.  
לגילאי כיתות א' מומלץ לשלב כתיבה ולעבוד יותר בשיטתיות.

נוסיף כי למעשה, ניתן ללמד ילדים לקרוא למן הרגע שהם הוגים מילים כמו אבא, אמא שולחן, כיסא וכד'. בפועל אפשרי כבר מגיל שלוש, כמובן תוך כדי משחק ושעשוע, ולא באופן שיטתי ומרגיז. אפשר להתחיל מכל אות ומכל צורה צבעונית (צלילון).

מה אומרים מומחי החינוך על "צורה צבע וצליל" ?

מומחים ממובילי החינוך בישראל מברכים עליה (ראה בלקט מצורף), הספר צורה צבע וצליל אושר כאמצעי עזר ע"י משרד החינוך. הספר יצא גם במהדורה בשפה הצרפתית וגם בשפה האנגלית. אנו ממשיכים לפתח חוברות עבודה, עזרים, דפי יצירה וכד' על מנת לסייע ככל האפשר בחינוך הקריאה העברית בישראל בפרט ובעולם היהודי בכלל.


כבר נאמר כי "הלימוד הטוב ביותר, נעשה תוך כדי משחק" (אפלטון). 
כך, בדרך אגב ובאופן משחקי לומדים את היסודות החשובים של ראשית הקריאה העברית

להזמנת ערכת הקריאה


 
דף הבית