שאלות ותשובות על לימוד הקריאה בצורה צבע וצליל

מה המיוחד בלימוד הקריאה בשיטת "צורה צבע וצליל"? במה היא שונה מאמצעי לימוד אחרים?  ובמה היא טובה?

תמונות ילדים כיתה א גן חובה
לוגו האתר
יש מענה אחד לשאלה המשולשת:  ראשית החדשנות בכלים מוכרים מעולמו של הילד שהם צורות וצבעים. לילד קל להתחבר לכלים שהוא אוהב ומכיר באופן "טבעי", והלימוד נעשה תוך שעשוע. לילד נדמה שהוא משחק, אך למעשה הוא לומד לפענח את רזי הניקוד וכך להתחיל לקרוא. השוני ביחס לשיטות אחרות הוא עצם העיסוק בכלים אלה. נוסיף שעפ"י מחקרים, מסתבר כי הקושי העיקרי לראשית הקריאה נובע מאי פענוח סימני הניקוד.
לימוד האות א
באמצעי עזר זה הניקוד מקבל חשיבות כאשר בשלב ראשוני יש חיבור בין הצורה הצבעונית לסימני הניקוד, במילים אחרות האות מצטרפת לניקוד ולא ההיפך ובשלב מתקדם יותר מתנתקים מהצורה הצבעונית (צלילונים) ונשארים עם סימני הניקוד בלבד.
אמצעי זה משרה ביטחון על הילד, מפתח את חושיו בפן היצירתי של התעסקות בהרכבת צירופים שונים, הגייתם ולבסוף בהרכבת מילים, ומאליו לקריאה.
לימוד קריאת השם תמר
איך פועל תהליך הלימוד?

פשוט מראים לילד אות בתוך צורה צבעונית מנוקדת ומגיהים אותה בפניו, מבקשים ממנו לחזור מס' פעמים עד שהוא קולט, כגון: א' 

בריבוע אדום תיהגה אָ. ע"י קשירת התנועה למילה מסויימת, הילד קולט ומבין שלפענוח אותיות בתנועות יש קשר למילים בעלות משמעות.
לאחר שהילד מפענח/קורא היטב את הניקוד שבצלילון, עוברים לפענוח הצירופים ללא הצלילון, דהיינו קריאת האות המנוקדת (ללא הצלילון) , מרכיבים מילה או משפט קצר, ובעצם השגנו את המטרה. ניתן להמשיל זאת לילד שמתחיל ללכת-מחזיקים לו ביד לעזור שלא יפול, עד להליכה ללא עזרה.

אותיות א-ב בצורה צבע וצליל

כיצד הילד מבחין בין התנועות השונות?

ההבחנה שיש לילדים בין הצבעים או בין הצורות, מושרשת כאמור, אצל הילדים באופן טבעי. לדוגמא: כאשר ילד מצייר, הוא מחליף צבעים מבלי שנתבקש ע"י גורם חיצוני לעשות כן. הבחנה זו היא אינטואיטיבית ומנוצלת לטובת ראשית הקריאה, בהבחנה בין סימני הניקוד השונים שנמצאים בצלילונים, וכך הלומד זוכר אותם טוב יותר. בשלב יותר מתקדם  משילים את הצלילונים ונשארים בסימני הניקוד בלבד.

לימוד קריאת המילים אני קורא

לאילו גילאים מתאימה שיטה זו?
למעשה, למן הרגע שהילד הוגה מילים, כמו אבא , אמא וכד'. בפועל אפשרי כבר מגיל שלוש, כמובן תוך כדי משחק ושעשוע, ולא באופן שיטתי ומרגיז. אפשר להתחיל מכל אות ומכל צלילון, כדאי להתחיל בשם הילד עצמו, ל"שחק" עם האותיות המרכיבות את שמו ולשלב את הצלילונים המתאימים. כך, בדרך אגב ובאופן משחקי לומדים את היסודות החשובים לראשית הקריאה העברית, כמו המשפט המשוייך לפילוסוף אפלטון, כי "הלימוד הטוב ביותר, נעשה תוך כדי משחק"... - משחקים החל מגילאי הגנים ועד גילאי כיתות א' ו/או אפילו למבוגרים אם רוצים להרגיש קצת ילדים. יצויין שבגילאי כיתות א' מומלץ לעבוד יותר בשיטתיות.

מה אומרים מומחי החינוך על "צורה צבע וצליל" ?

מומחים ממובילי החינוך בישראל מברכים עליה (ראה בלקט מצורף), הספר צורה צבע וצליל אושר כאמצעי עזר ע"י משרד החינוך. הספר יצא גם במהדורה בשפה הצרפתית וגם בשפה האנגלית. אנו ממשיכים לפתח חוברות עבודה, עזרים, דפי יצירה, הקנייה וכד', וכך אנו מקווים לסייע ככל האפשר בחינוך הקריאה העברית בישראל בפרט ובעולם היהודי בכלל.

לדף הבית
 
תפריט דף הבית