​​​​​​​רכישת הקריאה לגילאי טרום חובה, גן חובה וכיתה א

משחקים נהנים ולומדים לקרוא


קריאה בגילאי גן טרום חובה?

רכישת הקריאה לגילאי טרום חובה, אפשרית כל עוד הלימוד נעשה בדרך משחקית, כמו החזקת אותיות מנוקדות, קריאת וצביעת אותיות בודדות. גזירת צורות האותיות וכד'.

לילדים בגילאי גן חובה לימוד הקריאה כבר מומלץ תוך יישום מעשי, קריאת אותיות וצירופים (אותיות מנוקדות), הרכבת מילים קלות - שמיעתן והשמעתן 

לילדים בגילאי כיתה א רכישת הקריאה היא כבר בגדר חובה מערכתית.
צורה צבע וצליל מאפשרת התנסות חוויתית לגילאים אלה לעיל במגעם הראשוני עם נושא הקריאה, החל מהכרת האותיות ועד לקריאה רציפה. 


הילד הרך יודע כבר לדבר ולהגות מילים ידועות ומוכרות לעולמו,מילים כמו כפית, כוס, כיסא וכיו"ב. למעשה הילד מצייר במוחו את המילים הדבורות כי אז אפשר לסייע לו בפענוח אותן מילים שהוא יודע להגות ופשוט להפוך אותן למילים כתובות ומאליו קריאות - אפשר לעשות כן באותיות ובמילים צבעוניות תוך חוויה משחקית.

ככל שגיל הילד "קטן" יותר, כך "הלימוד" צריך שיהא משחקי ומשעשע. העזרים ללימוד הקריאה במערכת הכלים של קל ניקוד מאפשרים את רכישת הקריאה גם בגיל הרך מאוד תוך שימוש בצורות הצבעוניות השונות.


פענוח מילים מנוקדות ומוכרות, משמש בסיס של ידע נרכש שברבות הזמן הופך להיות ידע קודם "ישן"  וידוע. רכישת הקריאה הופכת להיות קלה יותר ויש בה כדי למנוע בהמשך קשיים בקריאה, אם וכאשר.

את המילים שהילד משמיע כאשר הוא מדבר, הוא ודאי מבין מה הוא רוצה או מבקש.  ההשלמה תהא לתת למילים אלה ויזואליות כתובה. עם הזמן תהיה לו ההבחנה בין האותיות והצירופים שמרכיבות מילים.
לילד קל יותר לעבד את נתונים שמביאים אותם בפניו, אף מבלי להיות מודע להם.

הקריאה בנוייה מאותיות שונות המרכיבות מילים, ממילים למשפטים וכן הלאה, ואלה מייצרים פעילות קונגניטיבית המעבדת את נתונים לזיהוי צורות אותיות, זיהוי סימני ניקוד, פענוח, שטף ורצף, כל ההקשרים ביניהם יוצרים את מה שמכנים קריאה.

יכולת הקריאה כוללת בתוכה פענוח והבנת הטקסט וכדי שתהפוך לקריאה רציפה (שטף) יש מקום לתרגל ולפרק מילים ראשונות הן כמילים רגילות והן כמילות תפל. להחליף בין הצירופים ולהניע למהירות סבירה בקריאת המילים, את זאת משיגים בשינון הן בהקראה וחזרה, הן בקריאה קבוצתית, פעם באיטיות ופעם במהירות תוך הקפדה של הבנת הכתוב ותוך דיוק הצלילים המושמעים.

לימוד ניקוד לילדים תוך קריאה קולית


קריאה קולית משמעה השמעת טקסט ע"י המלווה ו/או  הילד עצמו (במעמד המלווה): לאתר ולתקן מיידית את השגיאות במילים, את מהירות הקריאה, את ההפסקות הנכונות (פסיק, נקודה) – לחזור ולשנן.

לשכלל את הקריאה לכדי ידע מצטבר – להציג שאלות ותשובות, להשמיע, לכתוב ולקרוא ולהשמיע - לספור את המילה / מילים /  כמה? איזה אותיות מרכיבות את המילה / מילים? מי כתב את הטקסט?  (סופר, מורה וכד') תחומי נושאים. יחיד/רבים. זכר/נקבה וכד'.

כל אלה נכונים בשים לב לגיל הלומד, ככל שהגיל רך יותר, כך הליך לימוד הקריאה יהא משחקי יותר וככל שהגיל מתקרב לכיתה א' ומעלה הליך הלימוד הופך לשיטתי ומסודר הכולל תרגולי כתיבה.

עד כיתה א'- מומלץ להכיר את שמות האותיות ובו זמנית לנסות ככל האפשר לפענח צופן הניקוד, קריאת צירופים, קריאת מילים ומשפטים קצרים.

לימוד פענוח הניקוד לילדים הוא המפתח הראשוני לראשית הקריאה,  בסיוע עזרים ללימוד קריאה של צורה צבע וצליל, יש בהם כדי לחסוך קשיים בקריאה בתחילת הדרך.
מערכת קל ניקוד
כרטיסיות שלום כיתה א
 
0
דף הבית